Saruna ar robotu: mūsdienu norma vai īslaicīgs trends?
Ja esi viens no tiem, kas cītīgi seko līdzi tehnoloģiju attīstībai, nekāds jaunums, kā zināms, čatboti nav. Bet kādēļ tad čatboti ir tik lieliska iespēja e-biznesa pasaulē? Ko viņi ēd jebšu kā viņi strādā? Kur es varu satikt citus cilvēkus, kas interesējas par čatbotiem?
Uz šiem un citiem jautājumiem spēsi rast atbildes šajā rakstā.
Vēl neesi iepazinies ar čatbotiem?
Čatboti ir e-komercijas rīks, kas nodrošina e-veikalu un klientu veiksmīgāku sadarbību, piedāvājot vienkāršu un lietotājam draudzīgu komunikāciju caur čata servisu, piemēram, Facebook Messenger, WhatsApp vai Text Messages. Čatboti paredz saziņu vienā aplikācijā, precīzāk – čata lodziņā, lai nebūtu jāpārslēdzas pa vairākām aplikācijām vienlaikus, nereti apjūkot un noteikti izšķiežot nevajadzīgi daudz laika. Čatbotu darbība, patiesību sakot, ir pavisam vienkārša – uzraksti savas vēlmes kāda uzņēmuma čata lodziņā, piemēram Messenger, čatbots piedāvās izvēles iespējas, kas sašaurina piedāvājuma apjomu, tik daudz reizes, līdz spēsi izvēlēties sev vispatīkamāko variantu un ar vienu klikšķi iegādāties to.
Starp čatbotiem pastāv zināmas atšķirības. Lūk, neliels uzskaitījums, kādus čatbotus vari sastapt:
Laika bots
Nezini, kā šodien ģērbties vai kādas drēbes ņemt līdzi ceļojumā? Uzzini laika prognozes pa stundām, dienām vai nedēļām. Šobrīd viens no populārākajiem laika botiem ir Poncho Bot, kurš ne vien paziņos precīzas laika prognozes, bet arī uzlabos garastāvokli ar smieklīgiem GIFiem un komentāriem par viņa pieredzi Tavā pilsētā.
Iepirkumu bots
Atvieglo visu veikalu un kafejnīcu apmeklējumu pieredzi. Pēkšņi sakārojās picu? – Uzraksti čatbotam! Vēlies momentā pasūtīt nepieciešamos produktus vai pat automatizēt iknedēļas iepirkumu sarakstu? – Lūdz palīdzību čatbotam!
Kā viens no atpazīstamākajiem iepirkumu jeb ēdiena pasūtīšanas botiem kļuva Domino’s pizza, kurš piedāvā pasūtīt picu ar piegādi vai bez tās, sekot savas picas ceļam vai pārmainīt savu pasūtījumu. Šis čatbots gan izmanto vairāk formālu valodu atšķirībā no Pocho. Bet ja esi izsalcis, jokot negribās itin nemaz…
Jaunumu bots
Palūdz, lai informē par jebko intriģējošu, kas notiek ārpasaulē, vai arī jaunāko informāciju par kādu tev specifiski interesējošu tēmu.
Šajā lauciņā zvaigžņu stundu bauda CNN bots, kurš labprāt pastāstīs gan par nopietniem un globāliem notikumiem, gan par Hariju Poteru.
Personīgo finanšu bots
Neizdodas veiksmīgi pārvaldīt savus maksājumus, lai iekļautos mēneša algā, bet spētu arī atlikt ietaupījumiem? Uztici šo pienākumu botam veiksmīgākai un laimīgākai ikdienai!
Kā vērtīgs piemērs vienam no finanšu botiem ir Cleo. Viņš Tev palīdzēs gan turēt roku uz pulsa par saviem regulārajiem izdevumiem, gan arī atgādinās par tiem draugiem, kas vēl nav atdevuši savu parādu, un pats piedāvāsies šos cilvēkus “patrenkāt”.
Plānošanas bots
Nespēj saplānot savu laiku, lai atliktu laiks gan atpūtai, gan kultūrai & mākslai vai sportam? Apnicis pavadīt lielāko daļu savas ikdienas plānojot tikšanās, kas pārceļas vismaz par reizi? Tu zini, kurš tev palīdzēs!
Palīdzību noteikti neatteiktu Amy and Andrew, kas ir mākslīgā intelekta roboti ar veiksmīgu plānošanas karjeru. Ar viņiem vari sazināties ne tikai Messengerī, bet arī e-pastā.
Kā redzi, čatbotu iespējas ir bezgalīgas, šī funkcija var kļūt par Tavu labāko personīgo padomdevēju, draugu vai pat parādu piedzinēju! Un tas pat nav joks – Ķīnā ir izveidots bots, kuru sauc Xiaoice, kuru definēja kā pirmo cilvēka labāko draugu-botu. Ar šo Microsoft produktu jau šobrīd sarunājušies 20 miljonu cilvēku.
Šī brīža čatboti visticamāk gan Tev piedāvās izvēles iespējas domu kartes veidā, tomēr jau pēc neilga laika pārsvarā visiem čatbotiem būs mākslīgā intelekta dvēsele. Būs jāpavada vien dažas sekundes, apstiprinot vai noraidot piedāvājumus, kas izveidoti atbilstoši Tev no mākslīgajam intelektam zināmajiem datiem (intereses, iespējas, vēlmes).
Kādēļ čatboti ir tik veiksmīgi?
~45% sava laika telefonos mēs pavadām lasot/rakstot e-pastus, izmantojot čata platformas vai zvanot. Savukārt ceļojumu plānošanai cilvēki vidēji pavadījuši 49 minūtes katru dienu 46 dienu garumā, ik dienu apmeklējot vismaz 17 dažādas mājas lapas, tā apliecina Google nesen veiktais pētījums. Iedomājoties vien, ka viss šis milzīgais laika patēriņš varētu tikt reducēts līdz dažām minūtēm, kļūst silti ap sirdi.
Čatbotu funkcija, piemēram, šajā gadījumā, būtu atrast vislabāko viesnīcu. Uzraksti ziņu čatbotam par konkrētu galamērķi un tas piedāvās kā labākās vai izdevīgākās aviokompānijas, tā viesnīcas un atrakciju vietas.
Čatboti ir tik noderīgi ne vien ietaupītā laika ziņā, bet arī tādēļ, ka izprot 21.gadsimta cilvēka psiholoģiju – komunikācija notiek rakstiski un var iztikt ar īsām, vienkāršām frāzēm. Turklāt nav jāuztraucas, ka ar savu zvanu apgrūtināsi kādu ‘’klausules’’ otrā galā.
Vēl joprojām nepamet jautājums, kas gan tik īpašs par čatbotiem? Pavisam vienkārši – tieši šobrīd cilvēki izmanto komunikāciju rīkus daudz vairāk nekā pašus sociālos tīklus. Apsver tikko dzirdētā fakta nopietnību – pat vairāk kā sociālos tīklus cilvēki izmanto saziņu aplikācijas! Lai cik arī tas neizklausītos neticami, tā ir patiesība. Un tieši tādēļ visiem uzņēmumiem (jo ātrāk, jo labāk) būtu svētīgi izveidot savus čatbotus straujiem ienākumu un jauno klientu skaita kāpumiem.
Fakti runā paši par sevi – jau vairāk kā 100’000 čatbotu tikuši palaisti kopš Facebook atvēra Messenger API. Šie rezultāti ir pavisam likumsakarīgi, ņemot vērā augstos rezultātus, ko tie sniedza pirmajā pētījumā. Proti, iepriekš vidēji atvērto e-pastu skaits, sūtīts no kompānijām, bija ne vairāk un ne mazāk kā 21,8%, savukārt pēc tam, kad šim pētījumam pievienoja klāt vēl arī čatbotus, klikšķu skaits vien palielinājās 12 reizes, bet kopējās kampaņas atvērto e-pastu skaits bija pieaudzis līdz pat 98%.
Čatbotu nākotne izskatās diezgan spoža. Čatbotu tirgum paredz pat pārsteidzoši strauju kāpumu – no 2016. gadā 703 miljoniem ASV dolāru līdz pat 3,17 biljoniem ASV dolāru 2021. gadā.
Ja vēlies plašāku informāciju par čatbotu darbību ar dzīviem piemēriem, ieskaties –
Kā strādā čatboti?
Kā teksta robotiem zināms pareizais komunikācijas veids saziņā ar cilvēkiem? Vai tad tas nav mākslīgais intelekts un ļoti grūti uzstādāms?
Taisnība par mākslīgā intelekta klātesamību, tomēr tas ir pavisam vienkārši izdarāms. Ir divi dažādi čatbotu veidi, kur viens ir pavisam vienkāršs, bet otrs ir nedaudz advancētāks, jo izmanto mašīnmācīšanos (Machine Learning).
- Čatboti, kas funkcionē pēc noteiktās likumu kārtības: tie ir ļoti limitēti, spēj atbildēt tikai uz specifiskām komandām un nesaprot, ja esi uzrakstījis vienu burtu nepareizi, jo šādi boti ir tikai tik gudri, cik gudru viņus uzprogrammēja.
- Čatboti, kas funkcionē, izmantojot mašīnmācīšanos: šiem botiem ir mākslīgās smadzenes jeb mākslīgais intelekts, un viņi saprot arī valodu, ne tikai komandas, tamdēļ ar tiem var runāt kā ar cilvēku. Pat kļūdas viņiem neradīs sevišķas problēmas. Kas vēl – šie boti turpina mācīties no sarunām ar cilvēkiem un nepaliek attīstības dīkstāvē.
Lai gan čatboti ar mākslīgo intelektu noteikti nodrošina daudz labāku saskarsmi ar klientu, tomēr tam ir rūpīgi jāsagatavojas! Ja neesi pārliecināts par savām spējām izveidot domājošu čatbotu, kurš jau sākumā būs spējīgs atbildēt uz neskaitāmu tēmu jautājumiem, varbūt sākumam derēs arī pirmais čatbotu variants.
Džošs Elmans, Greylock partneris, mūs brīdina:
‘’Visi skrien pakaļ mākslīgajam intelektam, tomēr tas šķiet nedaudz pāragri. Rakstīšana datoram, kurš nesaprot lielāko daļu tavu teikumu, varētu būt ļoti kaitinošs process. Tādēļ esiet uzmanīgi, lai pāragri nedotu veltas cerības nepiepildāmiem solījumiem, kas klientiem dotu vien vilšanos un galvassāpes!’’
Patiesībā – galvenā ir apņēmība!
Ja esi apņēmības pilns izveidot savu pirmo čatbotu, tev šai ceļā noderēs padomi, ko sniedz šīs mājas lapas:
- https://chatbotsmagazine.com/have-15-minutes-create-your-own-facebook-messenger-bot-481a7db54892
https://developers.facebook.com/blog/post/2016/04/12/bots-for-messenger/
https://developers.facebook.com/videos/f8-2016/building-your-messenger-bot/